سه ماهه سوم بارداری

سه ماهه سوم بارداری
0 ۱,۱۷۴

سه ماهه سوم بارداری چگونه هست؟

دوره بارداری حدود 40 هفته طول میکشد. بارداری به سه سه ماهه تقسیم میشود. سوم ماهه سوم از هفته 28 تا هفته 40 بارداری را شامل میشود.

سه ماهه سوم بارداری هم از نظر احساسی و هم از نظر فیزیکی چالش زیادی برای مادر دارد. کودک هنوز در حال رشد است و در پایان هفته سی و هفتم به رشد کامل میرسد. از این زمان دیگر باید منتظر باشید کودک شروع به تلاش برای بیرون آمدن کند.

در سه ماهه سوم بارداری چه تغییراتی در بدن مادر ایجاد میشود؟

در سه ماهه سوم مادر ورم و درد بیشتری را تجربه میکند. ممکن است مادر با فکر کردن به زایمان مضطرب و نگران شود. وقایع دیگر سه ماهه سوم عبارتند از:

  • تکانها و تحرک زیاد کودک در داخل شکم
  • هر از گاهی سفت شدن رحم که به آن انقباضات براکستون هیکس گفته میشود. این انقباضات کاملا تصادفی و معمولا بدون درد هستند
  • افزایش دفعات توالت رفتن
  • ورم قوزک ، انگشتها و صورت
  • سوزش معده
  • حساسیت سینه ها که ممکن است با خروج شیر آبکی همراه باشد
  • هموروئید (بواسیر)
  • مشکلات خواب

در موارد زیر فورا با پزشک تماس بگیرید:

  • انقباضات دردناک که شدت و دفعات آنها رو به افزایش است
  • خونریزی (هر موقع که اتفاق بیفتد تفاوتی ندارد)
  • افزایش ناگهانی تحرک کودک
  • ورم شدید
  • افزایش وزن شدید

جنین در سه ماهه سوم بارداری چه تغییراتی میکند؟

در حدود هفته 32 ، استخوانهای کودک کامل شکل گرفته اند. کودک اکنون میتواند چشمان خود را باز و بسته کند و نور را تشخیص بدهد. بدن کودک شروع به ذخیره مواد معدنی مانند آهن و کلسیم میکند.

در هفته 36 بارداری، کودک در داخل رحم در موقعیتی قرار میگیرد که سر او پایین است. اگر کودک به این وضعیت در نیاید ممکن است پزشک سعی کند موقعیت او را به این صورت در بیاورد تا سرش به پایین قرار بگیرد. در غیر این صورت سزارین توصیه میشود.

در سزارین برشی در پایین شکم ایجاد میشود تا رحم باز شود و کودک خارج گردد.

بعد از هفته 37 ، کودک به رشد کامل رسیده و اندامهایش آماده کار کردن هستند. طول کودک در این زمان 48 تا 53 سانتیمتر است و احتمالا وزنی بین 2.7 تا 4 کیلو گرم خواهد داشت.

در سه ماهه سوم چه کارهایی انجام بدهیم تا به سلامت خود و بدن کمک کنیم؟

  • مصرف ویتامینهای بارداری را ادامه دهید
  • تحرک و فعالیت خود را حفظ کنید مگر این که درد یا ورم در هنگام فعالیت داشته باشید
  • ورزشهای کِگِل را انجام دهید (ورزشهای عضلات کف لگن)
  • در برنامه غذایی خود مقدار زیادی میوه، سبزیجات، فیبر و منابع کم چربی پروتئین داشته باشید
  • آب زیادی بنوشید
  • کالری کافی دریافت کنید
  • پیاده روی کنید
  • سلامت لثه و دندانهای خود را حفظ کنید
  • خواب و استراحت کافی داشته باشید

در سه ماهه سوم بارداری چه کارهایی نباید انجام بدهیم؟

  • ورزش و فعالیتهای شدیدی که ممکن است باعث صدمه دیدن ناحیه شکم شوند
  • مصرف الکل
  • کافئین (مصرف کافئین به یک لیوان قهوه یا چای در روز محدود شود)
  • سیگار
  • مواد مخدر
  • غذاهای دریایی و ماهی خام یا دودی
  • کوسه، ماهی ماکرل (خالخالی) ، نیزه ماهی و ماهی سرخو (این ماهی ها مقدار زیادی جیوه دارند)
  • جوانه های خام
  • خاک گربه چون ممکن است حاوی انگلی باشد که توکسوپلاسموز ایجاد میکند
  • لبنیات محلی و غیر پاستوریزه
  • هات داگ، کالباس و گوشتهای فراوری شده سرد
  • آکوتان که برای آکنه مصرف میشود، آسیترین که برای پسوریازیس مصرف میشود، تالیدومید و داروهای بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین که برای فشار خون محسوب میشود
  • مسافرت طولانی با ماشین و هواپیما (پس از 34 هفتگی)

اگر مجبور به مسافرت هستید دست کم هر یک یا دو ساعت یک بار پاهای خود حرکت بدهید و راه بروید.

مامی گل | برگزار کننده کلاس های آمادگی برای زایمان

 

منبع healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.