عوارض شدید بارداری

عوارض شدید بارداری
0 ۸۱۳

عوارض شدید بارداری

به دلایل مختلف در بارداری ممکن است اتفاقاتی بیفتد و عوارضی به وجود بیاید. گاهی اوقات وضعیت سلامت فرد پیش از بارداری، باعث بروز عوارض بارداری شده است و گاهی در بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و تغییراتی که در بدن رخ میدهد عوارضی به وجود می آید.
عوارض شدید بارداری به صورت زیر است:

سقط جنین

سقط جنین (Miscarriage ) به از دست دادن بارداری در 20 هفته اول بارداری گفته میشود.

بارداری خارج از رحم

گاهی تخمک بارور شده در خارج از رحم لانه گزینی میکند. در بارداری خارج رحمی تخمکها معمولا در یکی از لوله های فالوپ لانه گزینی میکنند. از آنجایی که لوله فالوپ فضای محدودی دارد و از طرفی نمیتوانند مواد غذایی به جنین برسانند، جنین درست رشد نمیکند و می میرد.

دیابت بارداری

دیابت بارداری نوعی دیابت است که در دوران بارداری تشخیص داده میشود. کسانی که گرفتار دیابت بارداری میشوند پس از زایمان نیز بیشتر در خطر دیابت قرار دارند.

نارسایی دهانه رحم

جنین در حال رشد فشار دائمی به دهانه رحم مادر وارد میکند. در موارد نادر ممکن است این فشار برای دهانه رحم بیش از حد تحمل باشد و در نتیجه دهانه رحم پیش از این که کودک آماده تولد باشد، باز شود.

کنده شدن جفت

کنده شدن جفت زمانی اتفاق می افتد که جفت کامل یا ناقص از رحم جدا شود در حالی که هنوز زمان تولد کودک فرا نرسیده است. این جدا شدن جفت به این معنی است که جنین دیگر نمیتواند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند.

پایین یا سر راهی بودن جفت

جفت سرراهی یک عارضه نادر در بارداری است که زمانی اتفاق می افتد که جفت به بخش پایینی دیواره رحم مادر وصل باشد و بخشی از دهانه رحم یا همه آن را بپوشاند. این اتفاق معمولا در سه ماهه دوم یا سوم رخ میدهد.

کم یا زیاد بودن مایع آمنیوتی

مایع آمنیوتی داخل رحم همانند یک ضربه گیر عمل میکند تا ضربه ای به جنین وارد نشود.. همچنین مایع آمنیوتی به حفظ دمای داخل رحم کمک میکند. اگر مایع آمنیوتی خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد، در برخی عملکردهای طبیعی رحم اختلال ایجاد میشود. کم بودن مایع آمنیوتی از رشد درست عضلات، دست و پا و ریه جلوگیری کرده و بر دستگاه گوارش تاثیر میگذارد.

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی وضعیتی است که با فشار خون بالا و دفع زیاد پروتئین از طریق ادرار مشخص میشود. اگر چه پره اکلامپسی معمولا در اواخر بارداری اتفاق می افتد (پس از هفته بیستم) اما زودتر یا دیرتر (حتی پس از زایمان) نیز ممکن است تجربه شود.

زایمان زودرس

درد زایمان در صورتی که پس از هفته بیستم بارداری و پیش از هفته سی و هفتم بارداری اتفاق بیفتد، زودرس خوانده میشود. تشخیص درد زایمان از روی انقباضات منظم رحم همراه با باز شدن دهانه رحم صورت میگیرد.

ترومبوز سیاهرگ

ترومبوز سیاهرگ به لخته شدن خون گفته میشود که غالبا در سیاهرگ پا اتفاق می افتد. زنان مستعد لخته شدن خون در بارداری و زایمان و به خصوص پس از زایمان هستند.

بارداری مولار یا بچه خوره

بارداری مولار که در بین مردم به عنوان بچه خوره شناخته میشود، نوعی ناهنجاری جفت است. در این وضعیت به جای یک جنین طبیعی، یک توده غیر طبیعی پس از لقاح در دیواره رحم رشد میکند.

سندرم هلپ

سندرم هلپ ( مخفف عبارت hemolysis, elevated liver enzymes, and low platelet count به معنی همولیز، افزایش آنزیم کبد و افت پلاکت) وضعیتی است که با ناهنجاریهای خون و کبد مشخص میشود. سندرم هلپ ممکن است به تنهایی و یا همراه با پره اکلامپسی رخ دهد.

اکلامپسی

اکلامپسی زمانی اتفاق می افتد که پره اکلامپسی پیشرفت کرده و به دستگاه عصبی مرکزی صدمه وارد کند و باعث تشنج شود. این وضعیت بسیار جدی است و اگر درمان نشود برای مادر و کودک میتواند مرگبار باشد.

مامی گل | برگزار کننده کلاس های آمادگی برای زایمان

منبع healthline

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.