‏راه های درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

0 ۳۷۱

‏راه های درمان زگیل تناسلی زنان و مردان

♻️بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

بهترین درمان بسته به دفعات عود و اندازه ضایعه و تعداد زگیلها متفاوت است. از نظر ما اورولوژیستها بهترین درمان کرایوتراپی است که عموما به اسم فریز ضایعه شناخته میشود.

بهترین درمان بسته به دفعات عود و اندازه ضایعه و تعداد زگیلها متفاوت است.

از نظر ما اورولوژیستها بهترین درمان کرایوتراپی است که عموما به اسم فریز ضایعه شناخته میشود.

کرایوتراپی زگیل تناسلی

♻️کرایوتراپی چیست؟

این روش به راحتی و به سرعت در حد 5 دقیقه در مطب قابل انجام است و هزینه زیادی هم برای بیمار نسبت به روشهای دیگر ندارد.

در این روش درمان با نیتروژن مایع که دمایی حدود منفی 180 درجه سانتیگراد دارد ضایعه در حد 5 ثانیه فریز میشود و بعد چند روز خودبخود می افتد.

خوبی روش کرایوتراپی این است که مثل لیزر بخاری تولید نمیکند. بخارات حاصل سوزاندن با لیزر به راههای هوایی پزشک اورولوژیست و بیمار وارد میشود و ممکن است

ریه فرد درگیر این بیماری شود. البته از روش های درمان ویروس HPV میتوان به محلولهای پدوفیلین با غلظت های مختلف اشاره کرد که چون ممکن است

بیمار بیش از حد و یا کمتر از حد مورد نیاز مصرف نماید توصیه نمی شود. عموما برای ضایعات تکی که حجم زیادی ندارند میتوان از این محلول استفاده کرد.

⬅آیا برای کرایوتراپی نیاز به بیهوشی و اتاق عمل هست؟

پاسخ خیر میباشد. قبلا هم اشاره شد که اورولوژیست خوب به راحتی و در 5 دقیقه در مطب میتواند زگیلها را کرایوتراپی کند.

این عمل جراحی با بیحسی موضعی در حد اسپری لیدوکائین قابل انجام است.

درد زیادی برای بیمار ایجاد نمیکند و نیاز به بیهوشی و اتاق عمل هم ندارد. در ضمن در صورت عود بیماری به کرات قابل انجام است.

⬅آیا بیماری ویروس HPV ممکن است عود کند؟

بله عود زیاد دیده میشود. عود بیشتر در بیمارانی دیده میشود که تعداد بسیار زیاد زگیل تناسلی و یا اندازه زگیل بزرگی دارند.

میتوان بدون هیچ خطری چندین بار برای بیمار کرایوتراپی انجام داد و خطری هم ندارد.

♻️درمان زگیل تناسلی

پزشکان فقط بیمارانی را که زگیل قابل رویت دارند درمان خواهند کرد. نوع درمان به موارد ذیل بستگی دارد:

✨محل زگیل

✨تعداد زگیل ها

✨ظاهر زگیل

در ادامه به روش های درمانی مؤثر برای از بین بردن زگیل های دستگاه تناسلی اشاره خواهیم کرد؛

⬅داروهای موضعی: هر هفته یک کرم یا مایع به طور مستقیم روی زگیل ها اعمال می شود. این روش ممکن است در منزل یا در یک کلینیک انجام شود و طول درمان ممکن است برای چند هفته ادامه یابد.

 

⬅کرایوتراپی: در این روش درمانی، زگیل با نیتروژن مایع منجمد می شود. فرآیند انجماد منجر به بروز تاول خفیف در اطراف زگیل می شود و با بهبودی پوست، ضایعه از بین می رود و همچنین باعث می شود پوست جدیدی ظاهر شود. برخی اوقات، به درمان های مکرر نیاز خواهد بود.

⬅الکتروکوتری: در این روش از یک جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل استفاده می شود که عموماً تحت بی حسی موضعی قابل انجام است.

⬅جراحی: طی عمل جراحی و با استفاده از بی حسی موضعی، زگیل خارج یا بریده می شود.

⬅درمان با لیزر: پرتو شدید نور، زگیل را از بین می برد. این روش نیز تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

به طورمعمول، پزشکان بیش از یک درمان را همزمان انجام می دهند. باید بیان کرد که این درمان ها دردناک نیستند، اما ممکن است بعضی اوقات تا 2 روز باعث بروز درد و سوزش شوند که برای تسکین می توان از مسکن های بدون نسخه استفاده کرد.

لازم به ذکر است بیان کنیم که درمان زگیل تناسلی خطر انتقال را به شدت کاهش می دهد.

♻️چه زمان به پزشک مراجعه کنم؟

اگر شما یا شریک جنسی شما علائم زگیل را داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • ترشحات غیرعادی از واژن یا آلت تناسلی
  • اگر در هنگام نزدیکی سوزش, درد یا خونریزی دارید.
  • شریک جنسی شما علائم زگیل تناسلی را دارد.

 

♻️زگیل تناسلی چگونه درمان می‌شود ؟

درحالی‌ که اغلب با گذشت زمان از بین می‌روند، ویروس HPV می‌تواند در سلول‌های پوست شما باقی بماند.

این بدان معناست که ممکن است در طول عمر خود باز هم به این عارضه دچار شوید؛ بنابراین کنترل علائم این عارضه اهمیت زیادی دارد زیرا نمی‌خواهید که این ویروس را به دیگران منتقل کنید.

بااین‌حال، حتی زمانی که هیچ نشانه یا زگیل قابل‌رؤیتی وجود ندارد هم این زگیل‌های تناسلی قابل‌سرایت به دیگران هستند.

⚡️پزشک برای درمان زگیل‌ها ممکن است پمادهای موضعی زیر را تجویز کند:

  • ایمی‌کیمود (آلدارا)
  • پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس)
  • تری کلرواستیک اسید یا TCA

⚡️اگر زگیل‌های قابل‌رؤیت با گذشت زمان از بین نروند، باید با جراحی سرپایی آن‌ها را بردارید. پزشک به شیوه‌های زیر نیز می‌تواند زگیل‌ها را بردارد:

  • الکتروکوتری یا سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی
  • جراحی سرمایشی یا فریزکردن زگیل‌ها
  • درمان با لیزر
  • اکسیزیون یا برش
  • تزریق اینترفرون دارویی

اگر زن و مبتلا به به این مشکل هستید، لازم است که پس از درمان اولیه، هر 3 تا 6 ماه آزمایش پاپ‌اسمیر بدهید.

این آزمایش‌ها به پزشک امکان می‌دهد تا هرگونه تغییر در دهانهٔ رحم شما را نظارت کند. نظارت مسئلهٔ مهمی است زیرا ریسک ابتلای شما به سرطان دهانهٔ رحم بیشتر است.

خطر سرطانی شدن انواع HPV که باعث زگیل‌ های تناسلی می‌شوند کم است. هرچند، ممکن است به ویروس‌های HPV دیگری نیز مبتلا باشید که برخی از آن‌ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

♻️درمان قطعی زگیل تناسلی

از درمان‌های غیرنسخه‌ای مخصوص زگیل دست برای زگیل تناسلی استفاده نکنید.

زگیل دست و اندام تناسلی توسط انواع مختلفی از HPV ایجاد می‌شوند و درمان لازم برای زگیل سایر بخش‌های بدن اغلب قوی‌تر از درمان مختص اندام تناسلی است. ضرر استفاده از درمان اشتباه بیشتر از منفعت آن است.

برخی درمان‌های خانگی در میان مردم مفید محسوب می‌شوند اما ممکن است حتی به بدن شما ضرر برساند. قبل از استفاده از هرگونه درمان خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

⚡️دورنمای بیماری و کنار آمدن با آن

این مشکل از عوارض عفونت HPV است که عارضه‌ای شایع و قابل‌درمان است. می‌توانند با گذشت زمان از بین بروند اما درمان برای پیشگیری از بازگشت آن‌ها و عوارض احتمالی مهم است.

اگر فکر می‌کنید به به این مشکل مبتلا هستید با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند این مشکل را تشخیص دهند و بهترین گزینه‌های درمانی را به شما ارائه کنند.

به‌علاوه، صحبت با شریک جنسی‌تان نیز اهمیت زیادی دارد. ممکن است به نظر مشکل باشد اما روراست بودن در مورد شرایط خودتان کمک می‌کند تا شریک جنسی‌تان را از ابتلا به آن و عفونت HPV محافظت کنید.

♻️آیا درمان قطعی برای زگیل های تناسلی وجود دارد؟

زگیل های تناسلی گاهی به خودی خود و بدون درمان بهبود می یابند و عفونت ویروسی پاپیلومای انسانی سرانجام به وسیله ی سیستم ایمنی بدن پاک سازی می شود. ب

ا این حال، ممکن است چندین سال طول بکشد تا این زگیل ها به طور خود به خود از بین بروند، بنابراین بسیاری از افراد به دلائل زیبایی، ترجیح می دهند که زگیل های تناسلی را تحت درمان قرار دهند. درمان همچنین می تواند علائم خارش و ناراحتی را کاهش دهد.

درمان های فعلی می توانند زگیل های قابل رویت را از بین ببرند، ولی هنوز درمان قطعی برای از بین بردن عفونت ویرویس پاپیلومای انسانی وجود ندارد.

پزشک شما ممکن است برای درمان زگیل ها، استفاده از داروهای موضعی را توصیه کند. او همچنین ممکن است برای از بین بردن زگیل ها روش فریز کردن (انجماد) زگیل و یا جراحی را پیشنهاد دهد.

با در نظر گرفتن وسعت و اندازه زگیل ها، محل قرار گرفتن آنها و ترجیح شما، می توان بهترین گزینه ی درمانی را برای درمان زگیل تناسلی مردان انتخاب کرد.

♻️چه اتفاقی می افتد اگر زگیل های تناسلی درمان نشوند؟

در بعضی از افراد، زگیل های تناسلی ممکن است طی چند ماه تا چند سال از بین بروند. در موارد دیگر، در صورت عدم درمان زگیل ها بزرگتر شده و شکل خوشه ای به خود می گیرند. حتی اگر زگیل ها به طور کامل برطرف شوند بازهم امکان عود مجدد آنها وجود دارد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.