بارداری پر خطر

بارداری بارداری پر خطرپر خطر
0 ۸۱۰

بارداری پر خطر

بارداری زمانی پر خطر محسوب میشود که احتمال ایجاد عوارضی که بر مادر ، کودک و یا هر دو تاثیر بگذارد بیشتر است. بارداریهای پر خطر نیاز به مدیریت و نظارت یک متخصص دارند تا بارداری به سلامت به پایان برسد.

چه عواملی احتمال بارداری پر خطر را افزایش میدهند؟

سن بارداری

یکی از متداولترین عوامل زمینه ساز بارداری پر خطر، سن مادر است. بارداری در سن زیر هفده سال و بالای سی و پنج سال در مقایسه با بارداری بین هفده تا سی و پنج سال خطر بروز عوارض را افزایش میدهد.

مشکلات پزشکی پیش از بارداری

  • مشکلاتی مانند فشار خون بالا، مشکلات کلیه، ریه یا قلب
  • بیماری های خود ایمنی
  • بیماریهای مقاربتی
  • عفونتهای مزمن مانند اچ آی وی (ویروس عامل بیماری ایدز)
  • سابقه سقط جنین
  • مشکلاتی در بارداریهای قبلی
  • سابقه خانوادگی اختلالات ژنتیکی

مشکلات پزشکی که در بارداری رخ داده اند

حتی اگر پیش از بارداری از سلامت کامل برخوردار بوده اید، این امکان وجود دارد که مشکلاتی در بارداری تان به وجود بیاید که ممکن است جنین یا شما را تحت تاثیر قرار بدهد. دو مورد از شایعترین مشکلات مرتبط با بارداری عبارتند از:

پره اکلامپسی: سندرمی که شامل فشار خون بالا، دفع پروتئین از ادرار و تورم است. پره اکلامپسی در صورت عدم درمان میتواند خطرناک و یا حتی مرگبار باشد. با درمان مناسب بیشتر زنانی که دچار پره اکلامپسی هستند به سلامت کودکانی سالم به دنیا می آورند.
دیابت بارداری: نوعی دیابت است که در بارداری ایجاد میشود. زنانی که دیابت بارداری دارند با دنبال کردن برنامه درمانی و دستورات پزشک، میتوانند بارداری های سالم و کودکان سالم داشته باشند. دیابت پس از زایمان معمولا برطرف میشود.

مشکلات مربوط به بارداری

اغلب بارداری که مشکلاتی به وجود می آورد که ناشی از خود بارداری است و ارتباطی با وضعیت سلامت مادر ندارد، بارداری پرخطر مربوط به بارداری محسوب میشود و شامل موارد زیر می باشد:

زایمان زودرس: زایمان زودرس به زایمان پیش از هفته سی و هفتم بارداری میگویند. اگر چه هیچ راهی وجود ندارد که بتوان مشخص کرد چه افرادی دچار زایمان زودرس خواهند شد، اما عواملی وجود دارند که احتمال آن را بیشتر میکنند مانند برخی عفونتها، کوتاهی دهانه رحم و زایمان های زودرس پیشین.

چند قلویی: بارداریهای چند قلویی در زنانی که تحت درمانهای نازایی قرار گرفته اند، شایعتر هستند. بارداری چند قلویی احتمال زایمان زودرس، دیابت بارداری و فشار خون بالای ناشی از بارداری را افزایش میدهد.

جفت سر راهی: در این وضعیت جفت بخشی از دهانه رحم یا کل آن را میپوشاند. جفت سر راهی میتواند باعث خونریزی شود به خصوص اگر مادر دچار انقباضات رحم شود. اگر نزدیک به زمان زایمان شده و جفت هنوز دهانه رحم را پوشانده است ممکن است دکتر سزارین را توصیه کند تا خطر خونریزی زیاد مادر و مشکلات تولد کاهش یابد.

مشکلات جنین: گاهی اوقات مشکلات جنین را در سونوگرافی میتوان تشخیص داد. تقریبا 3 درصد از کودکان دچار مشکلات ساختاری خفیف یا شدید رشد هستند. گاهی اوقات ممکن است سابقه خانوادگی مشکلات جنینی وجود داشته باشد اما گاهی نیز این اتفاق کاملا غیر منتظره است.

مامی گل | برگزار کننده کلاس های آمادگی برای زایمان

منبع webmd

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.